توسط محققان كشور صورت گرفت؛
ساخت ربات اجتماعی برای آموزش کودکان مبتلا به نارساخوانی
گوپا: پژوهشگران کشور موفق به ساخت ربات اجتماعی تابان 2 بمنظور انجام تعاملات آموزشی با کودکان مبتلا به نارساخوانی شدند.
دکتر علیرضا طاهری، مدیر لابراتوار رباتیک اجتماعی و شناختی و مجری طرح «ساخت ربات اجتماعی به منظور انجام تعاملات آموزشی با کودکان مبتلا به نارساخوانی» اظهار داشت: به کودکی که مهارت خواندن آن با بهره هوشی و آموزشی همخوانی ندارد و نمی تواند کلمات را رمزگشایی و هجی کند، نارساخوان می گویند. وی با اشاره به اینکه ضعف در خواندن منجر به ناتوانی در جنبه های مختلف زندگی خصوصاً شرایط تحصیلی نامناسب، خودپنداری ضعیف، مشکلات روان شناختی و رفتاری می شود، اظهار داشت: کودکان مبتلا به نارساخوانی با وجود برخورداری از هوش طبیعی، امکان دارد در اثر کم اطلاعی مربیان در مدارس عادی با شکست های تحصیلی پی درپی روبرو شده که این اتفاق می تواند منجر به ترک تحصیل آنها و بروز رفتارهای ضداجتماعی شود. طاهری اظهار داشت: امروزه پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از ابزارهای نوین کمک آموزشی همچون ربات های اجتماعی بعنوان دستیار در زمینه آموزش کودکان، تحول بزرگی در حل مشکلات یادگیری بوجود آورده است. لازم به ذکر است بهره گیری از ربات های اجتماعی در حیطه آموزش کودکان، عموماً در نقش «دستیار» معلمان بوده و این ربات ها قرار نیست که جایگزین آموزگاران شوند. این دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: در این راستا، پروژه ای با عنوان مدلسازی، طراحی و ساخت، و به کارگیری یک ربات اجتماعی هوشمند بعنوان دستیار آموزگاران در تعلیم آموزش های لازم به کودکان نارساخوان را شروع کردیم. بگفته طاهری، در این پژوهش ما از یک ربات اجتماعی که در لابراتوار رباتیک اجتماعی و شناختی دانشگاه صنعتی شریف ساخته شده است، استفاده می نماییم که بخش نرم افزاری آن مطابق نیاز جامعه هدف طراحی شده و در حد امکان تعاملات هوشمند با آزمودنی ها خواهد داشت. به نقل از ایشان، طراحی ربات به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری تکمیل شده است و اجرای بازی های تعاملی و برگزاری جلسات مداخله بالینی ویژه کودکان نیز با این ربات در حال انجام می باشد. طاهری تصریح کرد: در فاز اول ربات طراحی شد و خاصیت های سخت افزاری آن نسبت به نسخه ربات ابتدایی ساخته شده ارتقا پیدا کرد. در این خصوص طراحی مفهومی، طراحی اجزا و طراحی صنعتی ربات به اتمام رسیده است. وی ضمن اشاره به اخرین وضعیت این ربات اظهار داشت: با استفاده از دستگاه پرینتر سه بعدی، قطعات مختلف بدنه ربات پرینت و ساخته و در نهایت پوسته ربات رنگ شد. در مرحله بعد تمامی اجزایی که بر روی ربات جانمایی شده بود، نصب گردید. وی با اشاره به اینکه ربات به لحاظ سخت افزاری تکمیل شده است، اظهار داشت: همین طور با طراحی نرم افزار این ربات، پیاده سازی سناریوهای حرکتی ربات، بخش تشخیص افراد مختلف، شناسایی حالات چهره برای ربات، تشخیص گفتار، تشخیص جهت صدا و پخش انیمیشن نیز به درستی انجام گرفته است. وی با اشاره به اینکه این ربات، در بخش مداخلات بالینی قابلیت دارد که در سه نقش متفاوت با کودک تعامل کند، اظهار داشت: این سه نقش که عبارتند از کمک-معلم، هم آموز و نوآموز با به کارگیری ماسک ها و انیمیشن های مختلف برای ربات پیاده سازی می شوند. وی افزود: هر یک از این شخصیت ها از تمرین های مختلفی برای تعامل با کودکان نارساخوان استفاده می نمایند و این تمرین ها در طول جلسات مداخلات بالینی به کار گرفته خواهند شد. وی تصریح کرد: تا حالا مقبولیت این ربات با به کارگیری برخی از تمارین تعاملی آموزشی منتخب با حضور دو گروه کودکان عادی و نارساخوان سنجیده شده است. نتایج اولیه این پژوهش نشانگر وجود تفاوت معنادار بین عملکرد این دو گروه از کودکان در جلسات بالینی با ربات بوده و این نتیجه اکتشافی، می تواند نوید بخش وجود ظرفیت به کارگیری ربات به منظور غربالگری کودکان نارساخوان باشد. گام بعدی این پژوهش، اجرای مداخلات بالینی به منظور آموزش کودکان مبتلا به نارساخوانی خواهد بود. به گزارش گوپا به نقل از مهر، این طرح با همکاری دکتر علی مقداری، دکتر مینو عالمی، دکتر حمیدرضا پوراعتماد و مهندس مجتبی شهاب و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی معاونت علمی و فناوری به انجام رسیده است.
منبع: گوپا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب