از سوی معاونت علمی؛

بسترسازی دانش بنیان برای نهضت تولید مردمی کلید خورد

بسترسازی دانش بنیان برای نهضت تولید مردمی کلید خورد

به گزارش گوپا، دستیار معاون علمی رئیس جمهور در امر مردمی سازی ماهیت، مدلها و شرایط احراز مجموعه ها یا شرکتهای نوآور مردم نهاد را شرح داد.



دکتر حمیدرضا شکری در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با جزئیات شکل گیری «مجموعه های نوآور مردم نهاد» بعنوان هویت جدید معاونت علمی، توضیح داد و اظهار نمود: معاونت علمی تابحال ۲ هویت شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای خلاق را طراحی، ایجاد و گسترش داده است؛ عمده فعالیت شرکتهای دانش بنیان در رابطه با جامعه نخبگانی و در حوزه علمی، فناوری، تکنیکال و هایتک است و در شرکتهای خلاق هم نخبگان حوزه فرهنگ، هنر و علوم انسانی فعالیت دارند. ما با عنایت به شعار سال ۱۴۰۳ و در جهت تاکیداتی که حضرت آقا چندین سال تحت عنوان مردمی سازی داشتند، برنامه ای را طراحی کردیم و در واقع مدل یا هویت سوم گفتمان معاونت علمی تحت عنوان «مجموعه های نوآور مردم نهاد» که البته نام دقیق آن هنوز معلوم نیست، متولد که بزودی رونمایی خواهد شد.
دستیار معاون علمی رئیس جمهور در امر مردمی سازی ضمن اشاره به این که در مدل سوم به دنبال این هستیم که توانمندی هایی که در زیست بوم فناوری و نوآوری (شرکت های دانش بنیان و شرکتهای خلاق) وجود دارد، با کمک مردم شکوفا شود، اضافه کرد: مخاطب ما در مدل سوم مردم عادی جامعه هستند.
شرایط احراز شرکت ها یا مجموعه های مردم نهاد / از نوآور بودن تا اثرگذاری اجتماعی
شکری کلیات آیین نامه ارزیابی شرکتهای مردم نهاد را شرح داد و اظهار داشت: این شرکت ها حائز یک سری شرایط هستند؛ نخست این که کار باید «نوآورانه» باشد و فناوری مسئله ما در این مدل مجموعه ها نیست؛ در واقع کار نوآورانه می تواند توسعه فناوری، کاربست فناوری، کار نوآورانه غیرفناورانه باشد. «بسیج مردم»، شرط دوم ایجاد این شرکت ها است به این معنا که کاری که صورت می گیرد منجر به مشارکت حداکثری مردم شود و به صورت کلان تعداد زیادی از مردم را در بربگیرد. شرط سوم هم اینست در جامعه اثرگذار و «اثراجتماعی» داشته باشد. مثلا فعالیت این مجموعه ها، یک مسئله کلان ملی را برطرف کند و یا به چالش یک منطقه بپردازد و اشتغال گسترده ایجاد نماید.
این مقام مسئول معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: در طراحی این مدل مجموعه ها، علاوه بر شرکت هایی که ماهیت تعاونی، مؤسسه یا شرکت خصوصی دارند، به گروههای مردمی، سمن ها و گروههای جهادی هم فکر می نماییم و تلاش داریم که اینها را شناسایی نماییم.
۳ مدل فعالیت مجموعه های نوآور مردم نهاد
وی در رابطه با مدلهای فعالیتی این شرکت ها یا گروههای مردم نهاد توضیح داد و اظهار داشت: در آیین نامه ارزیابی شرکتهای مردم نهاد که درحال تدوین است، چند مدل انجام فعالیت پیشبینی شده است. مدل نخست اینست که شرکتهای مردم نهاد یا گروههای مردم نهاد زنجیره ارزش ظرفیتهای بومی با کاربست فناوری را ارتقا دهند. مثلا بخش بزرگی از کشور ما در حوزه زعفران و یا زرشک کار می کند. خراسان جنوبی چند محصول استراتژیک مثل زرشک، عناب و زعفران دارد و کشاورزان از این طریق ارتزاق می کنند در اینجا اگر گروه مردم نهادی و یا زیرساختی وجود داشته باشند که با کاربست فناورانه، زنجیره ارزش زرشک را توسعه دهد به این صورت که از زرشک خام، مربای زرشک، آب زرشک، ماسک صورت زرشک و یا داروی کبدچرب از زرشک تهیه نماید، ما از او حمایت می نماییم.
تشریح مدل بسترسازی دانش بنیان برای نهضت تولید مردمی
شکری در ادامه به مدل دوم فعالیت شرکت ها یا گروههای مردم نهاد اشاره نمود و اظهار داشت: مدل دوم «بسترسازی دانش بنیان برای نهضت تولید مردمی» نام دارد. به صورت مثال یک نهاد مردم نهاد و یا یک گروه و یا فردی می آید زیرساخت یک گلخانه را به کمک شرکتهای دانش بنیان ایجاد و در اختیار مردم قرار می دهد و با ورود مردم، سرمایه و نیروی کار تأمین می شود. مثالی دیگر آنکه نهاد مردم نهاد به کمک دانش بنیان ها، زیرساخت های پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو، ایجاد نیروگاه های برقی کوچک را تأمین و مردم هم سرمایه گذاری می کنند و با مشارکت خود مردم هم اداره و اشتغالزایی در منطقه ایجاد می شود.
دستیار معاون علمی رئیس جمهور در امر مردمی سازی، مدل سوم را «ارتقا بهره وری تولید مردم با کاربست فناوری» عنوان نمود و اظهار داشت: برخی کارگاه ها و واحدهای مردمی در اقصی نقاط کشور وجود دارد که بهره وری پایینی دارند که میتوان با کاربست فناورانه، بهره وری آنها را افزایش داد. آن فرد، نهاد و یا واسطی که از ظرفیت دانش بنیان ها استفاده نماید و این کاربست فناورانه را در واحدهای کوچک و کارگاه ها به کار گیرد، دانش بنیان مردم نهاد اطلاق می شود و مورد حمایت معاونت علمی قرار خواهد گرفت.
جمع سپاری مردمی برای تولید نواورانه چگونه محقق می شود
وی در ادامه «جمع سپاری مردمی برای تولید نوآورانه» را مدل چهارم فعالیت شرکت ها و یا گروههای مردم نهاد برشمرد و اضافه کرد: یک سری حوزه ها در تولید نوآورانه وجود دارد که برای رشد نیاز دارند از ظرفیت مردمی استفاده نمایند. به صورت مثال شرکت ها در حوزه اسباب بازی، لوازم التحریر، کشاورزی و … اگر بخواهند سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند، چاره ای ندارند جز این که تولیدشان را مردمی کنند. اگر بخواهند سوله را بگیرند و مردم را استخدام کنند و تولید ۲۰ میلیونی را به ۱۰۰ میلیون بالا برند، برای آنها صرف نمی کند چون باید تعداد زیادی کارگر استخدام کند ولی خب در اینجا یک راهکار دیگری وجود دارد و آن این که می توانند از مردم روستا و شهر استفاده نمایند به این صورت که واحدها، افراد و گروههای مردم نهاد، مردم را جمع کنند و برای تولید، بسته بندی و… محصولات از مشارکت ان ها بهره بگیرند.
آیین نامه ارزیابی شرکتهای مردم نهاد تا ۳-۴ هفته آینده آماده می شود
دستیار معاون علمی رئیس جمهور در امر مردمی سازی ضمن بیان این مطلب که هم اکنون به دنبال این هستیم که آئین نامه ارزیابی این شرکتهای مردم نهاد را تدقیق نماییم، اضافه کرد: فکر می کنم طی ۳-۴ هفته آینده آئین نامه آماده می شود.


منبع:

1403/04/02
12:34:04
5.0 / 5
235
تگهای خبر: آینده , بازار , تولید , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
گوپا