در گزارش گوپا اعلام شد؛

عدم رعایت اخلاق در پژوهش در صدر شکایات

عدم رعایت اخلاق در پژوهش در صدر شکایات

به گزارش گوپا، مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم با اشاره به قابل توجه بودن تعداد شکایات پژوهشی رسیده به این مرکز، اظهار داشت: رعایت نکردن اخلاق پژوهشی از بیشترین دلیل شکایات پژوهشی است.



حامد کرمی مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد ورود دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم به موضوع تخلفات پژوهشی اظهار داشت: یک سری از شکایت هایی که داریم و تعداد آنها نیز قابل توجه است، شکایت های پژوهشی است. نهادهای نظارتی بیرونی در عرصه رعایت قوانین عمومی کشور نظارت دارند؛ ما به عنوان بازرسی وزارت علوم کوشیدیم تخصصی بازرسی نماییم و بازرسی در عرصه مسائل مبتلابه خودمان باشد.
وی با اشاره به اینکه برمبنای برآوردها اولویت اول ما مباحث پژوهشی بود، اظهار داشت: قانون پیشگیری و مقابله با تقلب قانون مهمی است که هم تکالیف فرهنگی و رسانه ای بر عهده وزارت علوم گذاشته است، هم تکالیف حقوقی و هم تکالیف پژوهشی. به این علت ما با هر دو واحد معاونت پژوهشی و هم معاونت حقوقی مکاتبه کردیم که با عملکرد وزارتخانه امروز آشنا شویم و پس از آن اقدامات بعدی را انجام دهیم.

در برخی دانشگاه ها کمیته اخلاق در پژوهش تشکیل نشده است

مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم در مورد اقدامات انجام شده دراین زمینه اظهار داشت: متاسفانه در بعضی دانشگاه ها کمیته اخلاق در پژوهش تشکیل نشده یا اگر تشکیل شده، مرتب تشکیل جلسه نمی دهند یا اقدامات قانونی که باید انجام دهند را انجام نمی دهند که البته این مسائل مواردشان کم است ولی باید با آنها مواجهه داشته باشیم.
وی در مورد پیگیری حقوقی اقدامات غیر مُجاز در این زمینه توضیح داد: در بخش حقوقی باید ضابطین خاص قضایی توسط مرکز حقوقی وزارت علوم برای پیگیری این مسائل تعیین شوند که درحال پیگیری این مساله هستیم تا در عرصه سلامت پژوهش و اخلاق پژوهش عملکرد خوبی داشته باشیم.
کرمی در پاسخ به این پرسش که بیشتر شکایات پژوهشی مطرح شده از چه نوعی هستند، توضیح داد: بیشتر شکایات این بوده که دو همکار که ممکنست دو عضو هیات علمی باشند، یا یک عضو هیات علمی و یک دانشجو و یا یک پژوهشگر مستقل، اخلاق پژوهش را رعایت نکردند یا بعضاً مقالات سفارشی، غیرواقعی و... داشتند.
وی اشاره کرد: اگر بتوانیم با حساب گری به این مسائل سر و سامانی بدهیم سبب می شود آمار این موضوعات کم تر شود.


منبع:

1403/06/29
11:29:26
5.0 / 5
9
تگهای خبر: دانشگاه , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
لینک دوستان گوپا
گوپا