در نشست خبری رصتا مطرح شد؛

توضیح جبلی در رابطه با پخش سریال خانگی در سیما

توضیح جبلی در رابطه با پخش سریال خانگی در سیما

به گزارش گوپا، پیمان جبلی در نشست خبری سومین نمایشگاه ملی رصتا در رابطه با فلسفه شکل گیری سازمان ساترا و نقشی که در تسهیل گری تولید محتوای سالم دارد، گفت و در رابطه با پخش سریال های نمایش خانگی در سیما توضیح داد.


به گزارش گوپا به نقل از مهر، پیمان جبلی در نشست خبری سومین نمایشگاه ملی «رصتا» که امروز ۲۶ شهریور برگزار شد، اظهار داشت: فلسفه تشکیل سازمان ساترا که با مسئولیت صداوسیما بوده تسهیل گری تولید محتوای سالم در فضای مجازی است. تولیدات فرهنگی و محتوا در فضای مجازی به علت گستردگی این بستر بگونه ای است که صداوسیما به تنهایی از عهده آن برنمی آمد. مأموریت اصلی ساترا هم حمایت تولید محتوا در فضای مجازی است که منافعی را برای مخاطب و فعالان این حوزه دارد. وی افزود: استفاده از بستر تلوبیون یکی از امکاناتی بود که در اختیار پلت فرم ها گذاشته شده است. خدمات دیگری هم عرضه می شود که شرکت ها و پلت فرم ها می توانند بهره بگیرند. واسطه بین صداوسیما با سکوها و تولیدکنندگان ساترا است و هرگونه تولیدات مجوزدار حتما مورد تشویق و حمایت قرار می گیرد. جبلی در ادامه خاطرنشان کرد: این نمایشگاه دستاوردهای خوبی در دوره های قبلی داشته است. اولاً یک دورهمی جامع بین شرکت ها و مخاطب و نهاد تنظیم گر است. این اتفاق می تواند یک امکان خوب برای همکاران ما هم باشد. از هوش مصنوعی تا فعالان در صداوسیما می توانند در این حوزه تعامل داشته باشند و اتفاقات خوبی رخ دهد. رئیس صداوسیما در ادامه در رابطه با یکی از بخش های این نمایشگاه در حوزه هوش مصنوعی اظهار داشت: ستاد هوش مصنوعی در سازمان بوجود آمد باآنکه با محوریت مرکز طرح و برنامه سازمان اما همه حوزه های فنی و ثبت محتوا مشارکت داشتند. دغدغه رهبر انقلاب اینست که ما صرفا مصرف کننده خدمات دنیا در این عرصه نباشیم و متناسب با ظرفیت ها و امکانات پیش برنده باشیم. در تولید محتوا با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی هم به اتقان بیشتر در ارائه محتوای با کیفیت می رسیم و هم سرعت بیشتر. همینطور هوش مصنوعی در حوزه متن و فیلم نامه هم می تواند به کمک رسانه ملی بیاید. وی در پاسخ به سوالی در رابطه با تفاوت استانداردها در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون اظهار داشت: تفاوتی بین معیارها و شاخصهای نظارتی ساترا با آن چه که در رسانه ملی اعمال می شود نیست. حوزه مخاطب نمایش خانگی با گستره وسیع مخاطب رسانه ملی متفاوت تر است و تقیدی که باید در رسانه ملی در توجه به هنجارها و معیارهای اخلاقی در رسانه ملی باشد حتما بیشتر است. جبلی افزود: تهیه کننده ای که در تلویزیون کار می کند می داند با مخاطب چند ده میلیونی در ارتباط می باشد ازاین رو این معیارها را با عنایت به خواست مخاطب بیشتر در نظر می گیرد اما منظور این نیست که تولیدکننده نمایش خانگی به این معیارها بی توجه است. دفاع از منافع تولیدکنندگان و توجه به حقوق مخاطبان احتیاج به تنظیم گری دارد. این نهادها در همه جهان حضورشان ضروریست و در کشور ما هم بوجود آمده اند. این که ساترا تا چه حد موفق بوده است قابل ارزیابی است اما این همزبانی بین فعالان این عرصه و ساترا بیشتر می شود. رئیس صداوسیما در پاسخ به خبرنگار مهر در رابطه با وعده پخش سریال های شبکه خانگی در تلویزیون خاطرنشان کرد: امیدواریم از تعامل خوبی که مابین ما و تهیه کنندگان است، استفاده نماییم. قولی که دادیم فقط وعده نیست. تعامل ساترا در صدور مجوز تولید با تهیه کننده است نه سکو و این معنایش اینست که ساترا می تواند زمینه ای را فراهم آورد که هرچقدر تولیدکنندگان محتوا خویش را بیشتر به رسانه ملی نزدیک کنند بهتر می تواند به آنها این فضا را برای عرضه آثارشان بدهد. با این وجود حمایت فقط پخش روی آنتن نیست خیلی از خدمات مثل تلوبیون و دیگر امکانات همچون این حمایت هاست. وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در رابطه با نبود ۲ پلت فرم اصلی شبکه خانگی در نمایشگاه اظهار داشت: ما از سکوهایی با مخاطب ۲۰ میلیونی میزبانی می نماییم. این که برخی سکوها علاقه مند باشند در این جمع حضور داشته باشند یا نه تصمیم خودشان است اما امیدوارم این نزدیکی بیشتر بین سکوها، فعالان و تولیدکننده ها با سازمان تنظیم گر بیشتر و هم افزایی ها گسترش یابد. جبلی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با رونق تولید در شبکه خانگی در مقابل صداوسیما خاطرنشان کرد: رونق تولید نمایشی در صداوسیما روز به روز بیشتر می شود. ۹ مجموعه مقابل دوربین داریم و آثار دیگری در پیش تولید و نگارش هستند. عرضه آثار نمایشی در شبکه خانگی با صداوسیما قابل قیاس نیست. آن اثار به شکل هفتگی پخش می شوند و بستر ما روزپخش است. او در آخر در رابطه با فعالیت برخی برندها در شبکه نمایش خانگی و کوچ از تلویزیون خاطرنشان کرد: رسانه ملی به حفظ ظرفیت ها و برندها اهتمام دارد. فضای نمایش خانگی با فضای رسانه ملی و مخاطب هایشان با هم متفاوت می باشد. درآمد تهیه کنندگان این ۲ حوزه متفاوت می باشد و مجموع اینها سبب می شود که تولیدکنندگان و فعالان انتخاب کنند که در کدام حوزه کار کنند. برخی هم هستند که در صداوسیما و شبکه خانگی هر ۲ تولید دارند. ما خیلی از ویژندهای دوره های قبل را ادامه دادیم بلکه حتی داریم برندهایی را که خاک می خورد احیا می نماییم، با این وجود برخی ترجیح می دهند در شبکه خانگی کار کنند.


منبع:

1403/06/27
10:52:32
5.0 / 5
24
تگهای خبر: تولید , خدمات , شبكه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
لینک دوستان گوپا
گوپا